LIST NIEJEDNO MA IMIĘ
… OBLICZA SZTUKI EPISTOLARNEJ
W dniu 16 października 2015 r. biblioteka szkolna Gimnazjum nr 3 w Zawierciu zorganizowała zajęcia poświęcone sztuce pisania listów.
Uczniowie prowadzący spotkanie - Natalia Kłysińska, Judyta Kura i Wiktoria Gizińska (klasa III „E”) - przybliżyli uczestnikom zajęć dzieje sztuki epistolarnej.
Mianem epistolografii określamy sztukę pisania listów (z języka łacińskiego epistola oznacza list) lub teksty napisane w formie listów. Sztuka ta uprawiana jest już od czasów starożytnych. Z epistolografii wieku XVII największą sławę zdobyły listy króla Jana III Sobieskiego do ukochanej żony - królowej Marysieńki, pisane w latach od 1665 do 1683 roku. Mają one niezwykle kunsztowną formę. Autor stosuje wyszukane epitety i metafory, efektowne sformułowania, składnię pełną inwersji. Zabiegi te świadczą o znajomości tendencji barokowych oraz o znakomitym wykształceniu autora listów.
Na uwagę zasługują listy Jana Kochanowskiego do siostry opisujący rozpacz po śmierci córki poety, Urszulki, listy Juliusza Słowackiego do matki, Marii Skłodowskiej-Curie i córek czy Heloizy do Abelarda.
Uczniowie, biorący udział w zajęciach, mieli okazję wykazania się umiejętnością pisania listów przy pomocy gęsich piór zanurzonych w atramencie…
Mamy nadzieję, że za każdym razem nasza młodzież sięgająca po nowoczesne pióro przypomni sobie, jak kiedyś nasi przodkowie pisali piórem nasączonym atramentem, robiąc niejednokrotnie kleksy....
* informacje na temat zajęć są również dostępne
w zakładce Biblioteka - Wydarzenia
tekst i zdjęcia A.S.
-
Realizowanych projektów rocznie
-
Klas lekcyjnych
-
Doświadczonych pedagogów
-
Uczniów
Czy wiesz, że...
Wykształcenie w przyjaznej atmosferze
Zależy nam na tym, aby Nasi uczniowie wiele się od nas nauczyli, czuli się komfortowo, dobrze się ze sobą dogadywali oraz chętnie uczęszczali na zajęcia. Naszym uczniom stawiamy równie wysokie wymagania, co Naszym nauczycielom.
Formularz zapytaniowy
W razie jakichkolwiek pytań zapraszamy do kontaktu poprzez formularz zapytaniowy.